2009年5月14日

抒情, 故事, 好甜好甜- PLAIN WHITE T'S- "Hey There Delilah"

這首歌好久囉, 但是故事性很強, 歌詞也不難。男孩和女孩是一對情侶, 女孩到紐約去唸書, 男孩在故鄉天天想念著女孩, 他希望女孩在紐約寂寞的時候能聽聽他的聲音, 假裝男孩就在身邊。男孩愛的很深, 即使全天下的交通工具都停駛, 他也願意走千萬里路到女孩的身邊陪伴他。

聽這首歌的時候我覺得好甜好甜, 真的很能感受那種思念千萬里外的情人的心情。木吉他有規律的節奏, 搭上呢喃的歌詞, 很像真的有人在身邊講話的感覺。但是他的副歌: oh, it's what you do to me. 讓我覺得很好奇, 字面上是"這就是你對我做的事",有點埋怨的一句話。讓我不禁想, 這首歌到底是男孩唱給女孩聽的, 還是男孩唱給自己聽的? 如果是男孩唱給自己聽的, 是不是女孩到了紐約這個花花城市就迷失了一切, 離開了男孩, 男孩一邊回憶想念女孩的心情, 再唱著"it's what you do to me."來安慰自己? anyway, 男孩真的很愛女孩。

PLAIN WHITE T'S- "Hey There Delilah"

Hey there Delilah
嗨, 黛拉
What's it like in New York City?
現在的紐約市是什麼樣子?
I'm a thousand miles away
我身在千里之外
But girl, tonight you look so pretty
但, 寶貝, 今晚你看起來這麼漂亮
Yes you do
你真的很漂亮
Times Square can't shine as bright as you
時代廣場的燈光也無法和你一樣耀眼
I swear it's true
我發誓這是真的
Hey there Delilah
hey, 黛拉
Don't you worry about the distance
你不擔心遙遠的距離嗎?
I'm right there if you get lonely
如果你感到孤單, 假裝我就在你身邊
Give this song another listen
用另外一種心情聽這首歌
Close your eyes
閉上你的眼
Listen to my voice, it's my disguise
聽我的聲音, 它是我的化身
I'm by your side
我就在你身邊
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
What you do to me

Hey there Delilah
I know times are getting hard
我知道日子很難熬
But just believe me, girl
但是相信我, 寶貝
Someday I'll pay the bills with this guitar
有一天我會用這把吉他付清帳單
We'll have it good
我們會過的越來越好
We'll have the life we knew we would
我們會有我們想要的生活
My word is good
我說的都是真的

Hey there Delilah
I've got so much left to say
我有太多話想說了
If every simple song I wrote to you
如果所有我寫給你的歌
Would take your breath away
會讓你呼吸不過來
(take sb's breath away 對某事感到驚奇而呼吸不過來)
I'd write it all
我願意把他們全部寫下來
Even more in love with me you'd fall
We'd have it all

Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me

A thousand miles seems pretty far
千里之外聽起來很遠
But they've got planes and trains and cars
但是有飛機, 火車, 以及汽車
I'd walk to you if I had no other way
如果我沒有其他的方法, 我願意走路去你身邊
Our friends would all make fun of us
我們的朋友全都嘲笑我們
and we'll just laugh along because we know
但我們只是笑一笑, 因為我們知道
That none of them have felt this way
他們沒有一個有這種感覺
Delilah I can promise you
黛拉我答應你
That by the time we get through
隨著時間一天一天過去
The world will never ever be the same
世界會變得不一樣的
And you're to blame
這些都歸因於你(blame 負責, 歸咎)


Hey there Delilah
You be good and don't you miss me
請過的好, 並且不要思念我
Two more years and you'll be done with school
兩年過後, 你即將畢業
And I'll be making history like I do
而我將繼續完成我的夢想
You'll know it's all because of you
你將知道這完全是因為你
We can do whatever we want to
我們可以做任何想做的事
Hey there Delilah here's to you
黛拉, 這是給你的歌
This one's for you
都是給你的
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
What you do to me.
vocabularies:
take sb's breath away 對某事感到驚奇而呼吸不過來
blame 負責, 歸咎
make history (在urban dictionary找到很糟糕的解釋XD, 如下) 在這裡應該是完成夢想
Self-serving, motivational call to action regardless of the long-term consequences.
ex: Sure you may get pregnant if I neglect to use a condom, but come on, let's make history!


沒有留言:

張貼留言